پرسش مهر 97

مهارت آموزی، تلاش، پاسخگویی، تبیین تجارب

پرسش مهر 97

مهارت آموزی، تلاش، پاسخگویی، تبیین تجارب

این وبلاگ در جهت پاسخگویی به پرسش مهر 97 طراحی شده است و هدف از آن تبیین تجارب آموزشی ارزنده همراه با ارائه مستندات طرح های اجرا شده برای دانش آموزان می باشد که منجر به کسب تجربه و مهارت آموزی شده است امیدواریم که با الهام از سوال رئیس جمهور محترم توانسته باشیم گامی در جهت انتقال تجارت و بیان اموخته های خود برداشته باشیم.

بایگانی

۱۲ مطلب در آبان ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

در این کلاس که با هدف تقویت مهارت های دست ورزی و همکاری گروهی در دانش آموزان برگزار شد دانش آموزان ضمن یادگیری نحوه استفاده از ابزارهای مختلف توانستند مهارت دست ورزشی و همکاری گروهی را نیز یاد بگیرند.

  • فاطمه قادری
  • ۰
  • ۰

دانش آموزان با حضور در کلاس قرآن و در محیط معنوی نمازخانه توانستند مهارت روانخوانی و روخوانی آیات قرآن را فرابگیرند.

  • فاطمه قادری
  • ۰
  • ۰

با همکاری و مشارکت دسته جمعی دانش آموزان تعدادی از قصه های موجود در کتاب و مجلات دانش آموزی به صورت نمایش در کلاس اجرا شد تا محتوا و مفاهیم گنجانده شده در قالب ایفای نقش و مهارت اموزی به دانش اموزان منتقل شود.

  • فاطمه قادری
  • ۰
  • ۰

برگزاری نمایشگاه دست سازه با مشارکت حداکثری دانش آموزان و کسب مهارت دست ورزی

  • فاطمه قادری
  • ۰
  • ۰

محله گردی

محله گردی مربوط به درس مطالعات اجتماعی

  • فاطمه قادری
  • ۰
  • ۰

جشن خودکار

برگزاری جشن خودکار در کلاس درس

  • فاطمه قادری
  • ۰
  • ۰

منتخبین منطقه ای طرح جابر ابن حیان از کلاس بنده

  • فاطمه قادری
  • ۰
  • ۰
آزمایشات مربوط به کتاب علوم با همکاری و همدلی دانش آموزان و در محیطی تعاملی و با کمترین امکانات و استفاده از وسایل دست ساز دانش آموزان انجام شد در این مهارت آموزی تلاش شد تا دانش آموزان هرآنچه که از مشاهده تا یادگیری وجود دارد را به طور کاملا ملموس فرا بگیرند.
  • فاطمه قادری
  • ۰
  • ۰

درست کردن پروژه جابر ابن حیان با همکاری نزدیک بچه ها


  • فاطمه قادری
  • ۰
  • ۰

چرا پرسش مهر؟

پرسش مهر بر حس مسئولیت و افزایش آگاهی های فردی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی دانش آموزان اثر گذار بوده تا نسبت به آینده جامعه با نگاه مسئولیت پذیری بیاندیشند.اهداف بلندی چون داشتن آموزش و پرورش عالمانه ،مبتنی بر تفکر، تعقل و پژوهش از پرسش مهر از سوی مسئولان بر آموزش و پرورش حاکم بوده و آموزش و پرورش نیز با اهمیت به این موضوع جامعه آموزشی را رهنمون به سوی تفکر و تعقل و اندیشه دارد. این مسئله موجب بروز خلاقیت در مسائل مختلف می شود.طرح پرسش مهر از سوی ریاست جمهوری در آغاز سال پژوهشی موجب افزایش مهر و محبت در بین دانش آموزان است و آموزش زندگی اجتماعی همراه با احساس تکلیف در برابر اجتماع دیگر پیام پرسش مهر است.
دانش آموزان می توانند مروجان خوبی برای شعار اعتدال و میانه روی در تمام ابعاد اجتماع باشند. اعتدال یعنی حرکت در مسیر صراط مستقیم که دانش آموزان با قرار گرفتن در یک چنین مسیری درآینده انسان هایی معتدل ،موثر و کارآمد با احساس مسئولیت خواهند شد.نوجوانان معمولا نیاز به پژوهش را در خود حس نمی کنند. با این حال ، وقتی چنین موقعیتی پیش می آید نوجوانان کمتر می توانند خود را کنترل کنند و نقشی منفعل به خود بگیرند و بیشتر احساسات خود را بروز   می دهند  و روشن است که در این حالت رفتارهای مشکل زا از آنها سر می زند. البته در چنین موقعیتی کارهای زیادی می توان انجام داد. تحقیقات زیادی انجام شده که نشان می دهد هسته کنترل موثر کلاس، تکنیک خوب طرح پرسش مهر است. مطمئنا شما که از روش بحث کلاسی یا طرح پرسش مهر در کلاس تان استفاده کرده اید می دانید که ساکت نگه داشتن بچه های زرنگ مشکل است و در عین حال شاگردان زیادی هم هستند که چندان در درس و بحث کلاس شرکت نمی کنند. این ها همان شاگردانی هستند که از درس منقطع می شوند و از تجربه یادگیری باز می مانند. حال باید پرسید که چرا چنین اتفاقی می افتد ؟ مطمئنا همه علت ها در سطح توانایی دانش آموزان در یادگیری خلاصه نمی شود. در بسیارری از موارد شاگردان با هوش تر هم صحبت کردن در مدارس را بسیار دشوار می بینند. اگر قصدتان این باشد که همه شاگردانتان را کاملا درگیر درس کنید، لازم است با ایجاد فضای خالی از ترس و مبتنی بر همیاری با این احساسات مقابله کنید. من همیشه به شاگردانم می گویم که آنها بند باز هستند و من تور نجات آنها و از آنها انتظار دارم که در کلاسم جرئت به خرج دهند. اگر هم بیفتند ، آنها را خواهم گرفت. پاسخ غلط آنها درکلاس نباید موجب مسخره کردنشان گردد یا باعث شود شاگردان و همکاران به آنها بی توجهی کنند . بلکه این پاسخ باید به عنوان گام مهمی در راه دستیابی به اهداف آن درس تلقی شود.

  • فاطمه قادری